Víte, jak odzbrojující může být dětská radost z úspěchu? Nechte se inspirovat a napište si o eBook :-)

MŮJ PŘÍBĚH

DĚTI MĚ UČÍ DÍVAT SE NA SVĚT OTEVŘENÝMA OČIMA

Dnes, den co den, dělám to, co mě baví, dává mi smysl a nesmírně mě naplňuje. Marché Montessori je mi nejen báječnou prací, ale i koníčkem.

CESTA DO SVĚTA MONTESSORI, ANEB KDYŽ SE NEDOSTATEK STANE INSPIRACÍ

.

Do roku 2008 jsem se věnovala designérské činnosti a budovala vlastní módní značku. Původně jsem vystudovala módní návrhářství, hned po škole jsem se učila od Kláry Nademlýnské a později jsem pracovala pro E.daniely. Ve dvaceti letech jsem snila o vlastním butiku s prosklenou točící se vitrínou.

Pak přišla rodina a já jsem začala objevovat různé metody výchovy a vzdělávání. Nadchlo mě Montessori a cítila jsem, že to jsou principy, se kterými se ztotožňuji. Zamilovala jsem se do přístupu, kde je dítě vnímané jako plnohodnotná bytost, může objevovat svět podle svých vnitřních potřeb a má šanci žít se svobodnou a otevřenou myslí. Přístupu, kde má dítě možnost mít vlastní názor, je k němu přistupováno s respektem a láskou a je milováno takové, jaké je.

Ačkoli by mě to před šesti lety ani ve snu nenapadlo, tak si dnes plním sny, jež pro mě vlastně znamenají mnohem víc, než šaty pro modrookou krásku. Design a smysl pro detail pro mě však zůstal nezbytně důležitým prvkem dodnes...

VZDĚLÁVÁNÍ MÝCH DĚTÍ MĚ ZAVEDLO DÁL, NEŽ JSEM KDY VŮBEC ČEKALA

.

Když bylo staršímu synovi 2,5, byl v Montessori školce, která pro mě splňovala vše, co jsem si tehdy představovala. Jenže pak se změnila naše finanční situace a já začala hledat jinou cestu. Potupně jsem ukončila smlouvu o předškolním vzdělávání a žádala své rodiče o finanční pomoc, abychom uhradili školné za dva měsíce ve výpovědní lhůtě. Radost a tehdejší spokojenost nahradily zkušenosti, které měly mnohá ALE.

Rozhodli jsme se pro variantu státní Montessori školky, kam jsme nebyli první rok přijati. Přišla tak další Montessori školka, potom znovu přesun a další nenaplněné představy. Všechny mé sny o Montessori se najednou bortily jako domeček z karet.

Na mysli jsem měla otázky: “Opravdu je Montessori prostředí a přístup, to pravé ořechové, co pro své děti chci?”, “Skutečně to nejde dělat jinak, bez hraček a jenom s pomůckami?”, “Je to jediná možná cesta?” Tyhle momenty mě přiměly k zamyšlení, dalšímu studiu a hlavně k akci. Musela jsem se poprat s myšlenkou, kde je zakopaný pes, že mi není tolik věci po chuti. Pomalu jsem poznávala, proč je pro mě Montessori správná cesta a co pro mě Montessori vůbec znamená.

I přesto, že bych si mnoho ze zážitků ráda odpustila, uvědomuji si, že bez těchto poznatků a hořkých zkušeností, bez pocitu nepochopení, nespokojenosti a zoufalství bych dnes nebyla tam, kde jsem.

OTEVŘENÍ DVEŘÍ MARCHÉ MONTESSORI

.

O 2 roky dříve, než jsem založila batolecí třídu Marché Montessori, jsem začala vyrábět jazykové materiály a doplňkové karty k Montessori pomůckám v češtině, které posouvají dětskou představivost od konkrétního k abstraktnímu. Moje vrozená kreativita vyplnila mezeru na trhu. Šlo to postupně, nejdříve jsem je tvořila pro vlastní potřeby – pro syna, potom pro usnadnění práce jiným maminkám a učitelům. Nějak mi dávalo větší smysl, aby se při hře se mnou něco naučil, než s ním jezdit autíčkama sem a tam. Tak původně vzniklo Marché Montessori.

Za 5 let, kdy se výrobě výukových karet věnuji, přišlo mnoho nových začátků. Strávila jsem na tom stovky hodin, 3x jsem kompletně začínala od nuly, při posledním přetváření jsem to 2 měsíce rozdýchávala, kolikrát jsem měla chuť to zabalit a následně jsem se rozhodovala, jestli do toho půjdu znovu. Nadšení vždycky vyhrálo, i díky podpoře Marie Roth, AMI trenérce 3-6, s níž jsem na vývoji karet pracovala.

KLÍČ K MONTESSORI INSTITUCÍM

.

V květnu 2012 vykrystalizovalo mé pochopení Montessori pedagogiky a přístupu. Přišla Patricia Wallner, AMI trenérka 0-3 a svou přednáškou mi změnila život. Odpověděla mi na otázky, které mi nedaly spát. Její slova pro mě byla vysvobozením. Dodala mi sílu a sebevědomí, že moje pocity jsou správné a že mám v sobě něco, co má potenciál proměnit Montessori inspiraci v něco plnohodnotného. Natolik mě to nakoplo, že jsem najednou bez pochyb věděla, že tohle je přesně to, co chci dělat a vyústilo to v otevření batolecí třídy Marché Montessori v září 2013, na místo showroomu módní značky. Třída byla od začátku postavena na standardech AMI (více o AMI).

V tu dobu už mladší syn byl dvouletý a mně dávalo smysl udělat maličkou rodinnou komunitu. To, co se ve třídě školičky odehrávalo bylo fascinující. Děti byly úžasné, dělaly obrovské pokroky, atmosféra byla kouzelná a s kolegyní Luckou Čermákovou jsme si práci skutečně užívaly. Při pohledu na děti, které si během pár týdnů uměly samostatně připravit svačinku, ostrouhat mrkev, nalít polévku při obědě a umýt po sobě nádobí ve věku dvou let jsem věděla, že to co dělám má smysl. Děti dokáží mnohem víc již v útlém věku, než si většina lidí myslí. A víte co je na tom nejlepší? Že je to neuvěřitelně baví. Dětská radost z úspěchu je odzbrojující!

KDYŽ CHCETE A POTŘEBUJETE DĚTEM DÁT TO NEJLEPŠÍ

.
V listopadu 2014 přišla myšlenka školy a školky 3-6. Předškolní třídu jsem z finančních důvodů dlouho odmítala přijmout, ale pak už nešlo odolat. Říkala jsem si, když už, tak už. Následovaly další hodiny práce, konzultací a řešení, ale opět se zadařilo…
A tak jsem v září 2015 otevírala Montessori třídu pro děti ve věku 3-6 let a zároveň třídu základní školy. Baví mě hledat další způsoby, jak dosáhnout kvalitní výuky a přitom dělat poctivé Montessori tak, jak to chtěla Maria Montessori – s láskou a radostí.

Všechny poznatky, které ke mně skrz Montessori přichází, se snažím předávat dál. Ať už ve formě článků, prezentací fotografií či autentických videí na mých webových stránkách institucí, stránkách Marché Montessori z.s., Facebooku nebo na YouTube. Těší mne, když se mi daří inspirovat další školky, školy, jejich učitele i samotné rodiče.

.

MĚJTE SE KRÁSNĚ A ŽIJTE ŽIVOT, KTERÝ VÁS BUDE NAPLŇOVAT!

Petra Šlencová Bílská, Marché Montessori

.

Můj příběh je cestou k dětským příběhům, plných touhy poznávat svět a objevování vlastních způsobů, s radostí a naplněním, aby měly ve svém životě úspěch, plnily si sny a cítily se milovány.