Lada Biedermannová

Přednáška o rozvoji samostatnosti a vývoji dítěte byla skvělá, inspirativní a zároveň zábavná. Přesto, že si myslím, že mám už co se týče vývoje dětí něco načteno, tak mě posunula zase o velký kus dál. A hlavně mě motivovala k tomu, že snad brzy uskutečním některé větší i menší změny v uspořádání domácnosti (přeskládání nádobí v kuchyni apod.), k čemuž bych se jinak asi neodhodlala. Teď je mi ale ještě víc než předtím jasné, že cokoli, co umožní dceři samostatnější fungování, má ohromný význam. Nemluvě o změnách na sobě – jsem ten typ, co při sebemenším zakvíknutí instinktivně běží pomáhat, takže i když se snažím dceru vést k samostatnosti, je to někdy těžké (pro mně). A ejhle, hned první den po přednášce jemná změna v přístupu (pokusit se nejprve vyhodnotit, zda je moje pomoc skutečně potřeba, nebo spíš na škodu) nese ovoce, a co dřív nešlo, najednou dcera udělá úplně sama :-)

Jana Bednářová
Přednáška 16.5.2015 v Praze byla super, inspirativní, informace byly srozumitelně a jednodušše prezentované a tak i dobře pochopitelné, navíc vše sděleno velice lidským způsobem. Dostali jsme i velice zajímavé informace, které by člověka nenapadly a dokonce i obecný návod jak danou situaci/činnost posoudit zda je pro dítě dobrá či nikoliv. Všechno, co nám bylo sděleno stojí na dobrých principech a takovouto přednášku by měl absolvovat každý, kdo plánuje stát se rodičem nebo už rodič je. Člověk totiž zjistí, že nejvíce musí pracovat na sobě Emotikona smile Děti jsou tu proto, aby nám pomohly stát se lepšími lidmi. Montessori je jedna z cest, jak toto pochopit a umožnit dítěti jeho plný rozvoj.  Mockrát děkuji Milan Cetkovský, za to, že mi poslal odkaz a naše rodinka se tak mohla zúčastnit. Díky také všem kteří přednášku pořádali za to, že pomáhají nám rodičům lépe chápat ty naše malé, rychle rostoucí tvorečky.

Martina Horáková 
Mám po víkendovém semináři v Brně a jsem tomu neskonale ráda. Bylo to mé první setkání s touto lektorkou a hned tak na něj nezapomenu. :-) Tato opravdu kvalifikovaná lektorka mě posunula v mé cestě k poznání Montessori filozofie určitě o kus dopředu, pomohla mi najít odpovědi na spoustu mých otázek a poradila díky své vlastní zkušenosti „matky“, jak jednat a chovat se v této oblasti. Za mě mohu říci, nenechte si ujít její semináře! Děkuji Mili a obdivuji nasazení v jejím týmu. Kéž by takových bylo více.

Viktorie Sieczková 
Hezký večer, přidám svůj postřeh po absolvování víkendového kurzu pořadaného Marché Montessori, s lektorkou Mili Pražickou. O metodu Marie Montessori se zajímám již asi 2 roky. K Montessori mne přivedl můj syn, kterého jsme umístili do Monte školky. Díky němu jsem chtěla pochopit a proniknout do této metody a začala jsem se sama vzdělávat. Prošla jsem několika kurzy, sledovala dostupné informace, ale informace, které se ke mně dostávaly byly rozporuplné. Slýchala jsem z jedné strany, že metoda Montessori je příliš striktní nebo opačně, že děti, navštěvující Monte školky nemají žádné hranice. Dalším velkým tématem byly monte a nemonte pomůcky a na nich postavená metoda. Občas se ke mně dostala od Peti (Petra Šlencová) informace, že činnosti typu nápodoby aktivit praktického života nejsou potřeba, pokud můžeme tuto aktivitu dítěti nabídnout v reálném životě. Tento jiný názor mne překvapil a Petřiny komentáře mi dávaly smysl. I když se často strhla diskuze, co a jak má či nemá v určitém věku být. Každopádně jsem chtěla vědět další informace, které povídala Petra a které nabízela Mili Pražická na svých kurzech. Tento víkend jsem kurz absolvovala, a konečně mám pocit, že jsem pochopila. Pochopila a nasměrovala se na to, co tedy Montessori je a jaká je moje cesta. Za což jsem velmi vděčná, protože informace mi byly velmi přínosné a můžu se teď dále nasměrovat.

Petra Hradilová 
To je moc moc pěkné čtení a plně s vámi souhlasím!! to ‪Viktorie Sieczková také já jsem vděčná za informace, které jsem na kurzu s ‪Pažická Mili a ‪Petra Šlencová Bílská obdržela….byly pro mne také velice přínosné! Nyní se dívám na svět více dětskýma očima :-) a více chápu! ;-) Díky moc!!

Hana Cahová 
Také moc děkuji za seminář v Brně! ;-) Petra i Mili mi sedly nejen předávanými informacemi, ale také lidsky. :-) Rozhodně přínosně strávený víkend. :-)

Irena Kubantová 
Tento víkend jsem v Brně absolvovala Montessori seminář Praktický život do 6 let pod vedením Mili Pažické. Přestože se metodou Montessori intenzivně zabývám přes 4 roky, chodím na semináře, čtu knihy a brouzdám na internetu, vyrábím doma mým 3 dětem pomůcky a nakupuji je v množství, že bych si mohla otevřít školku, byla jsem překvapena nakolik je moje představa práce s dětmi do 3 let odlišná od toho, co děti skutečně potřebují.
Vždy jsem se snažila je doma nějak do práce zapojit, praktickou činnost jim nabízet. Pozorovala jsem cíleně, jaká práce je baví. Když se ale zpětně ohlédnu, nabízela jsem jim samostatnou činnost vždy později, než si o ni říkaly, anebo vůbec – s ohledem na chod rodiny, kdy se vždy a všude spěchalo. Klid na reakci dítěte, čas, který potřebuje, aby si uvědomilo, co se děje, moje děti nezažily v množství, které bylo potřebné. Honila jsem se a honila jsem je. Byla jsem frustrovaná, že dělají při své neobratné činnosti binec a já pak nemám čas se jim věnovat při hře, že nemám pro samý úklid a starost o jídlo čas si s nimi hrát, když je práce hotová. Nejdřív práce, potom zábava – to mi neustále znělo v uších!
Třetí dítě je můj dar, který mě nutí přehodnocovat a uvědomit si, že když máme fazole po celém bytě, nepřesýpá je nikdo a jen já je zametám, že je něco špatně. Elli všude vyleze, vše mačká, opatlává a já už nemám sílu 6. rok vysvětlovat, opakovat a snažit se domluvit. Nepomáhá Nevýchova, nepomáhají seberozvojové kurzy pro matku (mě!), nastal čas vrátit se k sebevzdělávání na téma děti.
Mili mi poprvé v životě vysvětlila opravdu krok po kroku, jaké potřeby mají děti do 3 let, jak se jejich potřeby liší od dětí 3-6 let starých! Pochopila jsem, proč mi je moje nejmladší dítě neustále v patách, když přece může přesýpat ty fazole!
Ellenka potřebuje, aby se mnou trénovala reálný život. Tuto myšlenku jsem už slyšela, ale nikdy mi nedošlo, že tedy ve skutečnosti nepotřebujeme žádné extra pomůcky, že je třeba žít život doma a na zahradě a moudře ji zapojovat do činností, o které projeví SAMA zájem. Že toto je moje úloha – neposílat ji si hrát s pomůckami, které jsem JÁ tak důsledně nachystala na tácky, ale připravit jí prostor tak, aby se mohla zapojit do denních činností – od přípravy jídla, stolování, samostatného oblékání, mytí, úklidu… Moje Elli je tak neklidná, protože ona nemá čas si hrát s fazolemi – její čas je u kuchyňské linky s nožem a mrkví v ruce, s kartáčkem a botkou od písku v lavorku, s mopem u pokapané podlahy.
Mili mi ukázala, jak dítěti předvést, jak aktivitu zvládne, i když sotva stojí na nohou. Vysvětlila, co dítě nezvládne, pokud nestojí na nohou. Jak se zachovat a jak předejít nezdaru. Jak se zachovat, když dělá něco špatně. Jak ne-diskutovat. Jak dát jasná pravidla a netrápit se jimi. Jak dát důvěru a budovat sebedůvěru. Jak s dítětem dělat věci bezpečně, abych se nebála, že se poraní, i když je to poprvé, co drží v ruce ostrý nůž.
Děti do 3 let prostě nejsou zmenšené děti 3-6 leté. Jsou to úplně jiné děti. Jejich touha dělat to, co dělá máma/táta, je nesmírná. Jejich zkušenosti jsou minimální. Ztrácíme je, když nejsou s námi u denních činností, když s nimi nemluvíme, když je jen sekýrujeme a upozorňujeme na nebezpečí, když je zavíráme do krásných dřevěných IKEA kuchyňek, kde mají krájet dřevěným nožem dřevěnou mrkev a tvářit se, že je to baví. Děti to často dělat budou – ale dáme-li jim na výběr, vždy je najdeme vedle sebe, v opravdové kuchyni na stupátku vedle mámy. Budou krájet skutečnou mrkev a jíst ji. Budou ji sypat do polévky. Nejlepší vaření je totiž takové, co se dá doopravdy sníst a co se vaří s láskou.
Děti si přece nechtějí hrát na „jako-život“. Ony chtějí žít.
A to jsem pochopila na semináři s Mili Pažickou! Moc díky, Mili!

Martina Uhrová
Marché školičku jsme měla možnost poznat díky sérii Montessori seminářů, které jsem navštívila. Prostředí školičky mě velmi mile překvapilo, hlavně bezvadně vymyšleným prostředím a vybavením, kde se děti mohou cítit bezpečně. Moc se mi líbily nejen pomůcky, ale hlavně tým lidí, který podporuje individuální rozvoj každého dítěte. Když jsem viděla, jak ve školičce děti fungují, je mi líto, že už jsem velká holka ;-).
Moc fandím těmto srdcem otevřeným projektům.
Přeji mnoho šťastných dětiček a jejich rodičů!

Veronika Filova
V Marché Montessori je úžasně příjemné prostředí pro nejmenší děti uzpůsobené do posledního detailu tak, aby se děti mohly přirozeně rozvíjet a vše dokázat sami. Navštívila jsem seminář s Mili na téma rozvoj řeči a bylo to pro mě velkou inspirací a přínosem.

Barobora Kvapilová
Montessori seminář praktický život v Brně ve mě zanechal obrovskou stopu, jelikož Mili velmi pěkně a názorně ukázala, jak je důležité propojit veškeré aktivity s tím, co je v životě reálné, co naše děti vidí, že my rodiče děláme. Dalším důležitým odkazem pro mě byla skutečnost, že nedáváme často našim dětem pocítit důsledek jejich jednání, pořád za ně přebíráme zodpovědnost,ovšem tím si jen komplikujeme život a vytváříme spoustu zbytečných „třenic“. Tento seminář byl výborný a já mohu všem dalším maminkám a tatínkům jen vřele doporučit!
S pozdravem a přáním, ať se vám daří!!!

Chcete-li také napsat referenci na semináře, zašlete nám jí na e-mail info@marche.cz :-)